Eπιστολή με τα επιχειρήματα για τη μη ενοποίηση των φορέων διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων στη Θεσσαλία, απέστειλε το ΔΣ της ΠΑΔΥΘ. Η επιστολή είναι απόρροια της ομόφωνης απόφασης των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της διαδημοτικής επιχείρησης, δηλαδή των 10 Δημάρχων των περιφερειακών ενοτήτων Τρικάλων και Καρδίτσας.
Η απόφαση ελήφθη στις 29 Οκτωβρίου και άμεσα αποφασίστηκε η αποστολή της επιστολής, με υπογράφοντα τον πρόεδρο της ΠΑΔΥΘ και Δήμαρχο Τρικκαίων, Νίκο Σακκά.
Τα επιχειρήματα παρατίθενται αναλυτικά και εκθέτουν επακριβώς τους λόγους, για τους οποίους πρέπει να διατηρηθεί ως έχει η λειτουργία της υγιούς Περιβαλλοντικής Αναπτυξιακής Δυτικής Θεσσαλίας.
Η επιστολή εστάλη στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρο Σκυλακάκη, τον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του ΥΠΕΝ και τους δυτικοθεσσαλούς Υπουργούς και βουλευτές, Δημήτρη Παπαστεργίου, Κώστα Τσιάρα, Κατερίνα Παπακώστα, Κώστα Σκρέκα, Θανάση Λιούτα, Μαρίνα Κοντοτόλη, Γιώργο Κωτσό, Ασημίνα Σκόνδρα και Αριστοτέλη Σπάνια.
Τα επιχειρήματα
Σύμφωνα με την επιστολή, επισημαίνονται τα επιχειρήματα σύμφωνα με τα οποία δεν πρέπει να προχωρήσει η ενοποίηση των Φορέων της Θεσσαλίας.
Οι εκπρόσωποι των περίπου 250.000 κατοίκων της δυτικής Θεσσαλίας, που διατηρούν μια υγιή και με συνεχή θετικά αποτελέσματα εταιρεία διαχείρισης αποβλήτων, ανακύκλωσης και ΣΜΑ, επισημαίνουν ότι:
-Η ψήφιση του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου, ως έχει, θα επιφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στη λειτουργία και τη διαχείριση των εγκαταστάσεων, της ΠΑΔΥΘ ΑΕ, στον σχεδιασμό νέων περιβαλλοντικών έργων σε εφαρμογή του ΠΕΣΔΑ Θεσσαλίας για την επίτευξη των στόχων που θέτει ο ΕΣΔΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και στην καθημερινότητα των δημοτών της δυτικής Θεσσαλίας.
-Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι αρμοδιότητα του 1ου Βαθμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο οποίος είναι και ο «νοικοκύρης» της περιοχής του, ευρισκόμενος δίπλα στον δημότη. Με τη δημιουργία Περιφερειακού ΦοΔΣΑ, αναγκαστικά δημιουργείται ένας 2ος Βαθμός με εξειδικευμένη αρμοδιότητα, ο οποίος είναι δύσκολο έως ανέφικτο να παρακολουθεί και να διαχειρίζεται τη καθημερινότητα.
-Ενας ΦοΔΣΑ για να επιτελέσει το έργο του, (περιβαλλοντικά-επιστημονικά-οικονομικά) πρέπει να έχει ένα ικανοποιητικό γεωγραφικό και κυρίως πληθυσμιακό μέγεθος.
Με την ψήφιση του σχεδίου νόμου ως έχει και με την εφαρμογή του θα προκύψουν δυσλειτουργίες, όπως:
-Γίνεται ανέφικτη η εποπτεία και αποτελεσματικότερη λειτουργία της κάθε εγκατάστασης.
-Δημιουργείται εσωτερικός γραφειοκρατικός μηχανισμός.
-Υφίσταται ποικιλία και όχι ομοιομορφία στο υφιστάμενο νομικό καθεστώς (ιδιοκτησία, παραχώρηση κατά χρήση, μίσθωση, κ.λπ.) των παγίων και των κινητών περιουσιακών στοιχείων.
-Δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στον καθορισμό των ετήσιων εισφορών κάθε Δήμου – άρα κάθε πολίτη – με βάση την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων που εισέφερε ο ΦοΔΣΑ στον οποίο ανήκε.
-Ανατρέπεται η υπάρχουσα χάραξη χωριστής τιμολογιακής πολιτικής.
-Δημιουργείται ανισορροπία στη λειτουργία, καθώς η ΠΑΔΥΘ ΑΕ λειτουργεί όλες τις εγκαταστάσεις με δικό της προσωπικό, ενώ οι άλλοι δύο ΦοΔΣΑ έχουν αναθέσει την λειτουργία και διαχείριση σε ιδιώτες, με συνέπεια το κόστος να είναι υψηλότερο.
-Η απαιτούμενη πρόσληψη νέου προσωπικού θα αποδώσει μετά από μεγάλο διάσημα, καθώς απαιτείται εκπαίδευσή του. Μόνιμο προσωπικό σήμερα (38 άτομα) έχει η ΠΑΔΥΘ ΑΕ, και εν μέρει ο ΦοΔΣΑ Λάρισας.
-Θα υφίσταται ανισότητα στο ωράριο των εργαζομένων , καθώς οι εργαζόμενοι της ΠΑΔΥΘ ΑΕ εργάζονται 8 ώρες ημερησίως και οι εργαζόμενοι των άλλων δύο ΦοΔΣΑ ως ΝΠΔΔ εργάζονται 6,5 ώρες.
-Είναι αμφίβολο εάν και σε ποιον βαθμό θα μπορούν να τηρούνται οι δεσμεύσεις των σημερινών ΦοΔΣΑ προς τους κατοίκους των περιοχών όπου κατασκευάστηκαν και λειτουργούν εγκαταστάσεις (π.χ. ΧΥΤΑ Δυτικής Θεσσαλίας) .