Η βιωσιμότητα αποτελεί πλέον λιγότερο σημαντική προτεραιότητα για τους CEOs, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη και ο πληθωρισμός βρίσκονται πλέον στην κορυφή της ατζέντας τους· οι καταναλωτές και οι αγοραστές B2B παραμένουν βαθιά ανήσυχοι για θέματα βιωσιμότητας.
Η μείωση του ενδιαφέροντος για τη βιωσιμότητα θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικό κόστος. Η έρευνα της Bain & Company εκτιμά ότι μια αύξηση της θερμοκρασίας κατά 2 βαθμούς Κελσίου, πέραν των καταστροφικών περιβαλλοντικών και κοινωνικών συνεπειών , δύναται να μειώσει την αξία του δείκτη S&P 500 κατά 6 τρισεκατομμύρια δολάρια
Μάλιστα, έρευνα σε 19.000 καταναλωτές δείχνει ότι περίπου το 60% ανησυχεί περισσότερο για την κλιματική αλλαγή από ότι πριν από δύο χρόνια, συχνά λόγω προσωπικών εμπειριών με ακραίες καιρικές συνθήκες
Το 36% των αγοραστών B2B, δηλώνει ότι θα εγκατέλειπε έναν προμηθευτή που δεν ανταποκρίνεται σε προσδοκίες βιωσιμότητας
Από τα ευρήματα της νέας έρευνας της Bain & Company “Visionary CEO’s Guide to Sustainability 2024”, προκύπτει ότι οι εταιρείες δυσκολεύονται να εκπληρώσουν τις υπάρχουσες δεσμεύσεις τους για τη βιωσιμότητα.
Το 30% των εταιρειών που γνωστοποιούν την πρόοδό τους σε δείκτες βιωσιμότητας μέσω του CDP απέχουν σημαντικά από τους στόχους μείωσης των εκπομπών Scope 1 και 2, και σχεδόν οι μισές υστερούν στις εκπομπές Scope 3. Παράλληλα, πολλές εταιρείες επαναξιολογούν, προσαρμόζουν και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ανακαλούν τις δεσμεύσεις τους για το κλίμα.
Δηλώσεις
«Η πράσινη μετάβαση και η βιωσιμότητα ακολουθούν ένα γνώριμο κύκλο. Ο έντονος ενθουσιασμός που παρατηρήσαμε τα προηγούμενα χρόνια έχει τώρα δώσει θέση του σε μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση», δήλωσε ο Δημήτρης Ψαρρής, Managing Partner της Bain & Company Greece. «Πολλές εταιρείες επανεξετάζουν τους στόχους τους καθώς και τους χρονικούς ορίζοντες τους. Ωστόσο, το να επιβραδύνουμε την πρόοδο θα ήταν λάθος. Η έρευνα μας δείχνει ότι πολλές βιώσιμες τεχνολογίες είναι πιθανό να φτάσουν στο σημείο καμπής τους πιο γρήγορα από ό,τι αναμέναμε. Οι εταιρείες που καινοτομούν σε θέματα βιωσιμότητας θα μπορέσουν να συνεχίσουν την πορεία τους και να πετύχουν τους στόχους τους».
Οι καταναλωτές
Τα ακραία καιρικά φαινόμενα τροφοδοτούν την αυξανόμενη ανησυχία των καταναλωτών για την κλιματική αλλαγή. Το μήνυμα από τους καταναλωτές παγκοσμίως είναι ξεκάθαρο. Έρευνα της Bain σε σχεδόν 19.000 καταναλωτές από 10 χώρες δείχνει πως το 61% δηλώνει ότι η ανησυχία τους για την κλιματική αλλαγή έχει αυξηθεί τα τελευταία δύο χρόνια, συχνά πυροδοτούμενη από προσωπικές εμπειρίες ακραίων καιρικών φαινόμενων. Οι καταναλωτές στη Βραζιλία, την Ινδονησία και την Ιταλία – χώρες που έχουν βιώσει καταστροφικά καιρικά φαινόμενα τους τελευταίους μήνες – παρουσιάζουν ιδιαίτερα αυξανόμενη ανησυχία για την κλιματική αλλαγή.
Ενώ το 76% των καταναλωτών παγκοσμίως πιστεύει ότι ένας βιώσιμος τρόπος ζωής είναι σημαντικός «επειδή οι ενέργειές μας έχουν αντίκτυπο», οι καταναλωτές στη Βραζιλία (90%), την Ινδονησία (90%) και την Ιταλία (84%) αισθάνονται ακόμη μεγαλύτερη ευθύνη για το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Οι καταναλωτές δηλώνουν πως οι εταιρείες λιανικού εμπορίου διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή βιώσιμων αγορών. Παρότι οι εμπειρίες ακραίων καιρικών φαινόμενων είναι ο κύριος λόγος που ωθεί τους καταναλωτές στην αγορά βιώσιμων προϊόντων, το 35% αναφέρει άρθρα και ντοκιμαντέρ στα μέσα ενημέρωσης, το 33% τη διαθεσιμότητα και το 28% καμπάνιες ευαισθητοποίησης από εταιρείες.
Η έρευνα της Bain τονίζει πως οι εταιρείες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα σε ανακυκλωμένες και ανακυκλώσιμες συσκευασίες και να δημιουργήσουν συνεργασίες σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα με στόχο την ενίσχυση της διαθεσιμότητας βιώσιμων προϊόντων.
Βιωσιμότητα και B2B
Οι αγορές με γνώμονα τη βιωσιμότητα δεν περιορίζονται μόνο στους καταναλωτές. Η έρευνα της Bain σε 500 αγοραστές και πωλητές B2B δείχνει ότι η βιωσιμότητα αποτελεί ένα από τα τρία κορυφαία κριτήρια αγορών, με το 36% να δηλώνει ότι θα εγκατέλειπε προμηθευτές που δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες βιωσιμότητας. Σχεδόν το 60% είναι διατεθειμένο να το πράξει σε τρία χρόνια από τώρα. Παρομόιως, η έρευνα διαπιστώνει ότι σχεδόν το 50% των αγοραστών B2B θα ξόδευε κατά 5% ή περισσότερο για τη βιωσιμότητα σήμερα, ενώ αναμένουν πως η προθυμία τους να πληρώσουν παραπάνω θα αυξηθεί στο μέλλον.
Ωστόσο, αυτό το μήνυμα δεν φαίνεται να έχει περάσει στους προμηθευτές. Παρότι το 85% των προμηθευτών δηλώνουν ότι ενσωματώνουν σε κάποιο βαθμό τη βιωσιμότητα στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, μόλις 27% θεωρούν ότι γνωρίζουν καλά τις ανάγκες βιωσιμότητας των πελατών τους.
Προτάσεις
Η Bain προτείνει τέσσερα βήματα – εστιασμένα στον πελάτη, την δημιουργία αξίας, τις πωλήσεις και την τιμολόγηση – που μπορούν να κάνουν οι προμηθευτές για να προωθούν τη βιωσιμότητα με πιο έξυπνο τρόπο.
Επιχειρηματική αξία
«Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γεφυρώσει αυτό το χάσμα, βελτιώνοντας την επικοινωνία και κάνοντας την πληροφόρηση για τα βιώσιμα προϊόντα πιο σαφή και αποτελεσματική. Ενθαρρύνουμε τις εταιρείες να αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη στις πρωτοβουλίες βιωσιμότητας τους. Η ενσωμάτωση της βιωσιμότητας από την αρχή θα βοηθήσει τις εταιρείες να ηγηθούν στη δημιουργία ενός πιο πράσινου και τεχνολογικά καινοτόμου μέλλοντος», είπε Ανδρέας Κυριλής, Senior Partner της Bain & Company Greece.