H Tεχνητή Νοημοσύνη στην Ελλάδα-Ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου-Τι θα αλλάξει για τις επιχειρήσεις-Ποιες οι πρωτοβουλίες της Πολιτείας

Πριν από λίγο καιρό ο κ. Κυριάκος Πιερρακάκης Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σχετικά με τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη, είχε δηλώσει στη Βουλή: «Αυτή η διαδικασία θα γίνει ή με εμάς ή χωρίς εμάς και το μέλλον γενικά ή το σχεδιάζεις ή το υφίστασαι».

Στο πλαίσιο του Athens Democracy Forum ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είχε προαναγγείλει πως η Ελλάδα είναι έτοιμη να παρουσιάσει το Εθνικό Σχέδιο για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Μάλιστα είχε τονίσει πως η χώρα είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στην πρόκληση να μην «χάσει το τρένο» της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, αυτή της Τεχνητής Νοημοσύνης. «Είμαστε παρόντες στο διάλογο και έτοιμοι να υλοποιήσουμε την μεγάλη μας επιθυμία να επωφεληθούμε από αυτή την επανάσταση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Και τα λόγια αυτά ακολούθησαν οι πράξεις καθώς υπερψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων το σχέδιο νόμου «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις».

Η απόφαση πάρθηκε με ευρεία πλειοψηφία επί του συνόλου, επί της αρχής και επί των περισσότερων άρθρων. Όπως σημείωσαν στις ομιλίες τους τόσο ο Υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης όσο και ο Υφυπουργός Θοδωρής Λιβάνιος, σκοπός του σχεδίου νόμου είναι να δημιουργήσει ένα πολιτοκεντρικό ρυθμιστικό πλαίσιο γύρω από τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, τα drones, το 3D printing, το Internet of Things και το blockchain. Με τον τρόπο αυτό, η Ελλάδα αποκτά τη δυνατότητα να αξιοποιήσει αυτές τις αναδυόμενες τεχνολογίες άμεσα, αποτελεσματικά και προς το συμφέρον των πολιτών.

Σύμφωνα με την ομιλία του Υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη, οι τεχνολογίες αυτές δεν είναι ακριβώς αναδυόμενες «πλέον, ξεκινούν να γίνονται δεσπόζουσες». Υπό την έννοια ότι χρησιμοποιούνται πλέον σε μία σειρά από εφαρμογές διεθνώς, απλώς τις αποκαλούμε ακόμα αναδυόμενες.

Στόχος της Πολιτείας να θεμελιώσει ότι η τεχνολογική εξέλιξη θα είναι υπέρ του πολίτη, υπέρ της κοινωνίας.

«Και τώρα, ουσιαστικά, ερχόμαστε να ακουμπήσουμε τα θέματα εκείνα τα οποία άπτονται αυτού που λέμε 4η Βιομηχανική Επανάσταση, σχηματικά: από τον ατμό στον ηλεκτρισμό, στην πληροφορική και τώρα σε μία ώσμωση της ψηφιακής με τη φυσική και τη βιολογική σφαίρα. Αυτό είναι η 4η Βιομηχανική Επανάσταση και αυτό το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μία σειρά από τεχνολογίες: Τεχνητή Νοημοσύνη, blockchain, αλυσίδες συστοιχιών, τρισδιάστατη εκτύπωση, διαδίκτυο των πραγμάτων, drones – μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Θα έλεγε κανείς ότι, ουσιαστικά, προσπαθούμε να δομήσουμε ένα πλαίσιο το οποίο έρχεται να αναγνωρίσει πράγματα τα οποία συμβαίνουν στο πεδίο, να βελτιώσει συνθήκες που συναντούμε, να προλάβει καταστάσεις και ταυτόχρονα να αναγνωρίσει και τις σχετικές ρυθμίσεις που γίνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να δράσει εμπλουτίζοντάς τις» ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης.

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης

Το παράδειγμα

Η προσπάθεια της Πολιτείας, λοιπόν, είναι να εμπλουτισθούν οι νόμοι έτσι ώστε οι τεχνολογίες να ωφελούν ακόμη περισσότερο τον πολίτη και να ελαχιστοποιούνται τα προβλήματα ή τα διλλήματα που θα δημιουργούν.

Στο άρθρο 9, για παράδειγμα, η Πολιτεία επιδιώκει, – γιατί κατά βάση ο κανονισμός είναι B2B (business to business) και αφορά την ίδια την αγορά – να κάνει το εξής: πέρα από τη νομοθεσία για τα εργασιακά να έχει και μία διάσταση ότι οι πολίτες, οι εργαζόμενοι πρέπει να ενημερώνονται εάν υπάρχουν όχι απλώς χρήση και αξιοποίηση των προσωπικών τους δεδομένων όπως οφείλει βάσει GDPR –αλλά και επί της ουσίας πρέπει να υπάρχει και ενημέρωση πέρα από την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων ότι χρησιμοποιούνται αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης, «εάν εργαζόμαστε σε μία εταιρεία και αυτό κάνει οποιαδήποτε εταιρεία να είναι υπέρ του εργαζομένου». Αυτό δεν είναι κάτι το οποίο προβλέπεται στον Κανονισμό όπως παρατηρείται στο πρώτο draft, στα πρώτα κείμενα τα οποία κυκλοφορούν. Χώρες όπως η Γερμανία ή η Δανία ή η Ισπανία έχουν κάνει σχετικές παρεμβάσεις.

Κυριάκος Πιερρακάκης:«Γιατί υπάρχει αυτή η γνωστή αποστροφή που έχουμε αναφέρει πάρα πολλές φορές για το τραίνο της πληροφορικής που η Ελλάδα δεν θα έχανε, η 3η Βιομηχανική Επανάσταση. Χάθηκε αυτό το τρένο πανηγυρικά. Τώρα πάμε να καλύψουμε εκκρεμότητες αυτής της διαδικασίας και πάμε ταυτόχρονα να μη χάσουμε το επόμενο»
.

Οι απλουστεύσεις

Υπάρχουν ρυθμίσεις απλουστεύσεων αυτονόητες, όπως η κατάργηση του Μητρώου Αρρένων. Αναφέρθηκε ο κύριος Λιβάνιος, ο οποίος έχει και τη σχετική εμπειρία από το Υπουργείο Εσωτερικών σε μεγάλο βάθος, για το πώς φτιάχτηκε το Μητρώο Αρρένων. Έπρεπε να ξαναγυρνάει ο υπάλληλος – εάν δεν είχε φτιαχτεί – πίσω στην καρτέλα για να ψάξει να βρει ποιοι θα πρέπει να πάνε στο Στρατό, ποιοι είναι αγόρια. Ε, αυτό το πράγμα είναι πλέον εντελώς περιττό, να το πω έτσι. Υπάρχει τεχνολογία, μπορεί να ανατρέξει κανείς και να αντλήσει τις σχετικές πληροφορίες από το Μητρώο. Ή αντίστοιχα τα τέσσερα πιστοποιητικά κληρονομιάς, τα οποία καταργούμε για να φτιάξουμε ένα ενιαίο. Μία από τις εκατοντάδες αλλαγές οι οποίες χρειάζεται να γίνουν σε επίπεδο πιστοποιητικών τέτοιου τύπου αλλαγών, εν πάση περιπτώσεις.

Το πρόγραμμα Μίτος

Το «Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών» (ΕΜΔ) «Μίτος» είναι μια πλατφόρμα, στην οποία όλοι οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση, με στόχο την ενημέρωσή τους για όλες τις διαδικασίες του Ελληνικού Δημοσίου. Θα μπορούν να ενημερώνονται σχετικά με τις ισχύουσες διοικητικές διαδικασίες, τις αρμόδιες υπηρεσίες, την ισχύουσα νομοθεσία, καθώς και τον χρόνο διεκπεραίωσης των διαδικασιών.

Είναι ένα εργαλείο πληροφορικής, το οποίο καταγράφει και απεικονίζει μια δημόσια διοικητική διαδικασία όπως είναι, και εμπεριέχει την πληροφορία για όλες τις διοικητικές διαδικασίες των δημόσιων φορέων και υπηρεσιών. Αποσκοπεί στο να αποτελέσει το Κεντρικό Μητρώο για κάθε διοικητική διαδικασία.

Συστάθηκε με τον ν. 4727/2020 με σκοπό την καταγραφή, την αποτύπωση και μοντελοποίηση των ψηφιακών ή φυσικών διοικητικών διαδικασιών του δημόσιου τομέα, καθώς και την καταγραφή και αποτύπωση των απαιτούμενων στοιχείων και πληροφοριών αυτών. Η θεσμοθέτηση του «Μίτος» ολοκληρώνεται με διατάξεις στο σχέδιο νόμου για τις αναδυόμενες τεχνολογίες που ήδη ψηφίστηκε από την Βουλή.

Το Μητρώο αναπτύσσεται από την ΕΔΥΤΕ ΑΕ – GRNET, φορέα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, βάσει των προδιαγραφών και των κατευθυντήριων γραμμών που δίνει η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών. Η καταχώριση κάθε διαδικασίας ολοκληρώνεται με την απόδοση ενός μοναδικού κωδικού αριθμού, ο οποίος αποτελεί την ταυτότητα κάθε διαδικασίας στο Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών.

Μέχρι σήμερα το «Μίτος» έχει σχεδόν 1.500 (1.476) δημοσιευμένες διαδικασίες (διαδικασίες που βλέπουν οι πολίτες) από περίπου 4.500, που έχουν αρχικά καταγραφεί. Η καταχώριση γίνεται από συντάκτες που υπάρχουν σε όλα τα Υπουργεία και οι οποίοι καταγράφουν όλα τα στάδια της διαδικασίας, ενώ παράλληλα, γίνονται συνεχείς εκπαιδεύσεις στους χρήστες.

Η 4Η Βιομηχανική Επανάσταση

Για την σύνδεση τους, 4η Βιομηχανική Επανάσταση και Τεχνητή Νοημοσύνη ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε: «δεν θα μείνουμε απλώς στις παρατηρήσεις και στα άρθρα τα οποία το παρόν Σχέδιο Νόμου εμπεριέχει. Στο Υπουργικό Συμβούλιο θα παρουσιάσουμε την Εθνική Στρατηγική για τη Τεχνητή Νοημοσύνη, η οποία θα τεθεί σε διαβούλευση – το νομοθετικό της σκέλος είναι αυτό το οποίο βλέπουμε σήμερα. Έχουμε το σκέλος το οποίο αφορά τον Κανονισμό και έχουμε και τα έργα τα οποία στην πορεία πρέπει να κάνουμε, τις υποδομές όχι μόνο τα βιβλία του νόμου αλλά και τις οθόνες του κώδικα που θα μπορέσουν αθροιστικά να θεμελιώσουν τη μετάβαση και βέβαια αυτό θα το διαβουλευτούμε, επίσης, εκτενώς».

Οι επιχειρήσεις

Αλλάζουν τα δεδομένα για τις ελληνικές επιχειρήσεις που θα κάνουν χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό τομέα όπως προκύπτει από το σχέδιο νόμου  του  υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Αναδυόμενες τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.

Όπως επισημαίνεται στο σχέδιο νόμου στο  Άρθρο 9:

«Υποχρέωση ενημέρωσης για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στον εργασιακό τομέα

  1. Κάθε επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα με αριθμό εργαζομένων που υπερβαίνει τους πενήντα (50), εφόσον χρησιμοποιεί σύστημα τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο επηρεάζει οποιαδήποτε διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με τους εργαζομένους με αντίκτυπο στις συνθήκες εργασίας, την πρόσβαση στον χώρο εργασίας ή την αξιολόγησή τους, πριν την πρώτη χρήση του, παρέχει επαρκή και σαφή πληροφόρηση, η οποία περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τις παραμέτρους στις οποίες στηρίχθηκε η λήψη της απόφασης.
  2. Η υποχρέωση της παρ. 1 καταλαμβάνει και τις ψηφιακές πλατφόρμες κατά την έννοια του άρθρου 68 του ν. 4808/2021 (Α’ 101), ως προς τα φυσικά πρόσωπα που συνδέονται μαζί τους με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ή ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου.

Άρθρο 10

Μητρώο συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης – Πολιτική δεοντολογικής χρήσης δεδομένων

  1. Κάθε επιχείρηση του ιδιωτικού τομέα, η οποία συνιστά μεσαία ή μεγάλη οντότητα κατά την έννοια των παρ. 5 και 6, αντίστοιχα, του άρθρου 2 του ν. 4308/2014 (Α’ 251) τηρεί, σε ηλεκτρονική μορφή, μητρώο των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης τα οποία χρησιμοποιεί είτε στο πλαίσιο κατάρτισης προφίλ καταναλωτών είτε στο πλαίσιο αξιολόγησης των πάσης φύσεως εργαζομένων της ή συνεργαζόμενων με αυτήν φυσικών προσώπων.

Στο μητρώο περιλαμβάνονται για κάθε σύστημα, κατ’ ελάχιστον, οι εξής πληροφορίες:

α) περιγραφή των παραμέτρων λειτουργίας του συστήματος,

β) ο αριθμός και η ιδιότητα των φυσικών προσώπων που αφορά ή ενδέχεται να αφορά,

γ) τεχνικές πληροφορίες που αφορούν στον προμηθευτή ή εξωτερικούς συνεργάτες που

συμμετέχουν στην ανάπτυξη ή λειτουργία του συστήματος,

δ) η περίοδος λειτουργίας του συστήματος, και

ε) μέτρα που λαμβάνονται για την ασφαλή λειτουργία τους.

  1. Κάθε επιχείρηση της παρ. 1 καταρτίζει και τηρεί πολιτική δεοντολογικής χρήσης δεδομένων, η οποία περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τα μέτρα, τις ενέργειες και τις διαδικασίες που εφαρμόζει σε θέματα δεοντολογίας δεδομένων κατά τη χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης.
  2. Κάθε επιχείρηση της παρ. 1 με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, που συντάσσει δήλωση εταιρικής διακυβέρνησης σύμφωνα με το άρθρο 152 του ν. 4548/2018 (Α’ 104), συμπεριλαμβάνει υποχρεωτικά στη δήλωση πληροφορίες για την πολιτική δεοντολογικής χρήσης δεδομένων που εφαρμόζει.

 

Εδώ μπορείτε να δείτε το σχέδιο νόμου:

http://www.opengov.gr/digitalandbrief/?p=2891

Εδώ μπορείτε να αντλήσετε περισσότερες πληροφορίες για την τεχνητή νοημοσύνη, από εκδήλωση στην οποία το Ecotec και η T Press χορηγοί επικοινωνίας

https://www.ecotec.gr/syzitisi-gia-tin-techniti-noimosyni-stin-athina/

Εδώ ολόκληρη η συζήτηση που αφορά την Τεχνητή Νοημοσύνη που πραγματοποιήθηκε στο Γραφείο Του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου στην Αθήνα

https://www.youtube.com/watch?v=wbcFGPGReJk&t=1946s

[/box]

 

 

 

 

Ελέγξτε επίσης

Αθήνα, 29 και 30 Σεπτεμβρίου 2022: Το 7o Συνέδριο της ΕΕΔΣΑ: “Επιτάχυνση της Μετάβασης στην Κυκλική Οικονομία Ευκαιρίες & Κίνδυνοι”

Η Ελληνική Εταιρεία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, διοργανώνει το Σεπτέμβριο, στο ιστορικό κτήριο του Εθνικού Μετσόβιου …

Τα Περιοδικά μας