Παρασκευή , 18 Σεπτεμβρίου 2020

Ορθοπεταλιές από την Καρδίτσα έως το Αγρίνο… …Και ποδηλατάδες από το Ρέθυμνο έως την Αλεξανδρούπολη.

Μια από τις παγκόσμιες επετείους που καθιερώθηκαν πρόσφατα είναι η Ημέρα Ποδηλάτου, που εορτάζεται στις 3 Ιουνίου. Μόλις στις 12 Απριλίου 2018, ο ΟΗΕ αποφάσισε να την ορίσει ως ημέρα δράσεων και πρωτοβουλιών για τη βιώσιμη μετακίνηση με το ποδήλατο, που σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας είναι ένα μέσο μετακίνησης με πολλαπλά οφέλη.

Η εξασφάλιση των υποδομών για την ανάπτυξη της μετακίνησης με ποδήλατο αποτελεί μονόδρομο για την εξασφάλιση της υγείας του πολίτη. Και μάλιστα η δημιουργία ποδηλατόδρομων εντός των μεγάλων αστικών κέντρων είναι αναγκαιότητα στις μεταφορές, καθώς το ποδήλατο μπορεί να συμβάλει στην αντικατάσταση των παραδοσιακών μέσων διανομής στα city logistics και στη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών στο «τελευταίο μίλι».

Τέλος, το ποδήλατο αποτελεί ένα μέσο μεταφοράς ασθενέστερων οικονομικά πολιτών, ενώ επιτυγχάνεται μέσω της ποδηλασίας άσκηση και πρόληψη ασθενειών όπως είναι οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης.

Βιώσιμη μετακίνηση

Στη χώρα μας προετοιμάζονται διάφορες δράσεις για την προώθηση και διάδοση της μετακίνησης με το ποδήλατο, το οποίο αποτελεί βασικό πυλώνα της βιώσιμης μετακίνησης.

Σε κάποιες περιπτώσεις η βιώσιμη μετακίνηση ενισχύεται με την ηλεκτροκίνηση ποδηλάτων, όπως συμβαίνει στο Αγρίνιο.

Συγκεκριμένα, ο δήμαρχος Αγρινίου κ. Γιώργος Παπαναστασίου υπέγραψε σύμβαση σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η εγκατάσταση 9 σταθμών ηλεκτρικών ποδηλάτων (εκ των οποίων οι 2 θα διαθέτουν βάση για ποδήλατα ΑΜΕΑ), στο πλαίσιο του 4ου έργου του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, προϋπολογισμού 500.000 ευρώ.

«Στέλνουμε ξεκάθαρο μήνυμα, ανέφερε σχετικά ο κ. Παπαναστασίου, ότι όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε την πόλη μας πιο πράσινη και πιο ανθρώπινη. Πιστεύω ότι οι Αγρινιώτες θα αγκαλιάσουν αυτό τον καινούριο, σύγχρονο και οικολογικό τρόπο μετακίνησης μέσα στην πόλη. Στόχος μας είναι να εξοικειωθούν ακόμη περισσότερο οι συμπολίτες μας με την ηλεκτροκίνηση, και δημιουργούμε σταδιακά μια πόλη πιο φιλική προς το περιβάλλον».

Την ίδια στιγμή που από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ.) έχει ήδη προαναγγελθεί πως η Αθήνα θα αποκτήσει το πρώτο μεγάλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων το 2021, οι πόλεις σε ολόκληρη την Ελλάδα προετοιμάζονται: Στα Χανιά, με την είσοδο στην ηλεκτρονική σελίδα του δήμου, γίνεται αντιληπτή η προσπάθεια για διεξαγωγή ενός δημόσιου διαλόγου για τα σχέδια βιώσιμης κινητικότητας, ενώ την παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου, οι “Ποδηλάτρεις” διοργανώνουν, εκδήλωση στην πλατεία της Δημοτικής Αγοράς για την ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο.

Καρδίτσα

Κατά τη διοργάνωση της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας, με θεματολογία την ασφαλή ποδηλασία και το ασφαλές περπάτημα, η Καρδίτσα κατάφερε να αναδειχθεί πρώτη στην κατηγορία «smaller municipalities» μεταξύ 3.135 πόλεων.

«Το ποδήλατο μπορεί να δώσει ξεχωριστή ταυτότητα στην Καρδίτσα» δηλώνει ο δήμαρχος της πόλης κ. Βασίλης Τσιάκος, ο οποίος προαναγγέλλει δύο μέτρα για την πόλη το επόμενο διάστημα.

«Προτείνουμε, ανέφερε ο δήμαρχος, και θέτουμε σε διαβούλευση να γίνει επίσημο έμβλημα της πόλης ο «Ουράνιος Ποδηλάτης» του Παντελή Σαμπαλιώτη. Είναι ένα έμβλημα που χαρακτηρίζει την περιοχή μας και που θα ενισχύσει την ταυτότητά μας ως πόλης του ποδηλάτου και της βιώσιμης κινητικότητας.

»Η άλλη πρόταση είναι να μειωθεί στο κέντρο της πόλης το όριο ταχύτητας των οχημάτων από τα 40 στα 30 χλμ. την ώρα, για να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας των πεζών αλλά και των χιλιάδων ποδηλατών. Αυτό θα έχει και θετικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, καθώς θα μειωθούν τα καυσαέρια από τα κινούμενα οχήματα».

Ρέθυμνο

Το Ρέθυμνο, κατέκτησε τη 2η θέση στο διαγωνισμό που διεξήχθη κατά την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας με θέμα την ασφαλή ποδηλασία και το ασφαλές περπάτημα.

Συγκεκριμένα πραγματοποιήθηκαν συνολικά 40 δράσεις, σε συνεργασία με περισσότερους από 34 φορείς της πόλης, με σκοπό την ενθάρρυνση της ηλεκτροκίνησης και την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας μέσα από τη χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς. Μερικές από τις δράσεις αφορούσαν τη δρομολόγηση ηλεκτρικού λεωφορείου που προσφέρει δωρεάν μετακινήσεις σε πολίτες κι επισκέπτες, το ποδήλατο,τα  e-scooter, τα πατίνια και το περπάτημα.

Λαμία και Αλεξανδρούπολη

Εκδηλώσεις αναμένονται στο Δήμο Λαμιέων, σε συνεργασία με το Σύλλογο Δρομέων Φθιώτιδας “Τραχίνα”, καθώς και στο Δήμο Αλεξανδρούπολης, σε συνεργασία με τον αθλητικό ποδηλατικό σύλλογο «Alexandroupolis Bike Team – Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης». Με σημείο εκκίνησης και τερματισμού την πλατεία του Φάρου, οι ποδηλάτες… θα μαζέψουν χιλιόμετρα και θα κερδίσουν μικρά αλλά πολύ χρήσιμα δώρα.

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που έχει στόχο να κάνει την ποδηλασία συνήθεια, ενώ ήδη ο δήμος έχει ήδη εφαρμόσει το μέτρο της κυκλοφορίας των δημοτικών αστυνομικών με ηλεκτροκίνητα ποδήλατα μέσα στην πόλη.

Οι μετακινήσεις των Ελλήνων με οποιοδήποτε μέσο ήταν μειωμένες κατά 51% στη διάρκεια του lockdown λόγω πανδημίας. Οι συνήθεις προορισμοί ήταν η εργασία του καθενός ή τα καταστήματα τροφίμων.

Από τα πρώτα αποτελέσματα πανελλαδικής έρευνας του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.260 ατόμων, στο χρονικό διάστημα από τις 23 Μαρτίου (οπότε τέθηκαν σε εφαρμογή τα μέτρα) μέχρι τις 4 Μαΐου (που καταργήθηκε η υποχρέωση αποστολής SMS για την έξοδο από το σπίτι), προκύπτουν τα εξής:

Σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι χρησιμοποίησαν το ΙΧ τους ως οδηγοί κατά 58,4% στη διάρκεια των μέτρων, έναντι 54,5% πριν από το lockdown, και ως επιβάτες κατά 6,5% έναντι 4,5%. Η χρήση της δημόσιας συγκοινωνίας έπεσε στο 5,2%, έναντι 14,9% πριν να τεθούν σε ισχύ τα μέτρα.

Δεύτερος πιο σημαντικός τρόπος μετακίνησης αναδείχθηκε η πεζοπορία, καθώς το περπάτημα από και προς τον εργασιακό χώρο αυξήθηκε στο 21,4%, έναντι 14,3% προ μέτρων. Για την αγορά τροφίμων κυριάρχησε η πεζοπορία με μερίδιο 55,4%, έναντι 45,5% προ μέτρων, ενώ ακολούθησε το ΙΧ, με την προτίμηση προς αυτόνα είναι σημαντικά μειωμένη στη διάρκεια της πανδημίας (χρήση 36,8%, έναντι 44% προ μέτρων), ενώ η δημόσια συγκοινωνία ήταν η επιλογή μόνο του 0,3%, έναντι 3,9% προ κρίσης.

Το 81% των ερωτηθέντων πραγματοποιούσε μια μετακίνηση από/προς το σπίτι στη διάρκεια κάθε ημέρας, το 17% συνδύαζε δύο, και το 2% τρεις.

Ελέγξτε επίσης

Δείτε το βίντεο: Greek Wind Energy Anthem- Ελληνικό τοπίο και ανεμογεννήτριες.

  Όμορφες εικόνες από τα αιολικά πάρκα στην Ελλάδα, αναδεικνύει το πρόσφατο βίντεο που δημιούργησε …